Kwartet Kaze w Alchemii

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

Melodyjny, abstrakcyjny, tajemniczy, piękny i konfrontacyjny – kwartet Kaze gra free jazz w jego najbardziej kreatywnej i potężnej odsłonie. 17 maja, w ramach zapowiedzi XIII edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej grupa wystąpi w krakowskiej Alchemii.

Członków tego międzynarodowego kwartetu łączy nienasycony apetyt na muzyczne eksperymenty, bezgraniczna energia i entuzjazm, i zdyscyplinowana inteligencja doświadczonych kompozytorów. Grupa ma na koncie cztery wydawnictwa: “Rafale” (2011), “Tornado” (2013), “Uminari” (2015) i “Atody Man” (2018). London Jazz News nazywa “Uminari” “odważną, bezkompromisową muzyką”. Uminari to japoński termin na dźwięk wznoszącego się morza, ryk o niskiej częstotliwości zwiastujący nadejście burzy albo tsunami. Kwartet Kaze jest równie biegły w ciszy jak w burzy – ekspresyjne niuanse przeplatają się z przytłaczającymi strumieniami dźwięków.

Płyta “Uminari” spotkała się z uznaniem krytyków: “Kaze to jeden z najbardziej nowatorskich projektów Fujii (...) Fujii podkreśla, że Kaze to demokratyczny kolektyw, którego pomysłodawcą był Orins, ale to jej reputacja jako wyśmienitej pianistki i kompozytorki przyciąga fanów nieprzerwanie od czasu powstania zespołu w 2010” pisze Roger Levesque z Edmonton Journal.

Satoko Fuji to jeden z najbardziej oryginalnych i wszechstronnych głosów we współczesnym jazzie. Jej umiejętności są udokumentowane na ponad 70 albumach. Pochodząca z Tokio artystka studiowała na Berklee College of Music w Bostonie, gdzie jej nauczycielami byli Paul Bley, Herb Pomeroy, George Russell i Cecil McBee. Przez swoje trasy i kolaboracje stała się prawdziwym obywatelem świata. Niedawno osiadła w Berlinie. Zakładała orkiestry jazzowe w Nowym Jorku, Berlinie, Tokio, Nagoi i Kobe. Prowadzi takżę kwartery Ma-Do i Tobira, i avant-rockowy zespół Ruins, w skład którego wchodzi też perkusista Tatsuya Yoshida.  W ostatnich latach nawiązała owocną współpracę z tak pomysłowymi artystami jak pianistka Myra Melford, perkusista John Hollenbeck, skrzypaczka Carla Kihlstedt i gitarzysta Elliott Sharp.

Japoński trębacz Natsuki Tamura jest znany jako artysta o unikalnej ekspresji, łączący rozbudowane techniki z poruszającym jazzowym liryzmem.  Ten nieprzewidywalny wirtuoz “ma coś z surowego, melancholijnego liryzmu Milesa, wściekłości Freddiego Hubbarda z końca lat 60 tych, i solidną dawkę rozszerzonych technik”, jak pisze Mark Keresman na JazzReview.com. Jego najnowszym projektem jest First Meeting, kwartet w składzie: Satoko Fujii (fortepian), Tatsuhisa Yamamoto (perkusja), i Kelly Churko (gitara elektryczna). First Meeting to, jak pisze Steve Greenlee z the Boston Globe, zespół “hałaśliwy, wolny i niecierpliwy”. Od 2005 Tamura łączy europejską muzykę ludową i dźwiękowe abstrakcje z projektem Gato Libre, kwartetem w składzie Satoko Fujii (akordeon), Kazuhiko Tsumura (gitara), i Norikatsu Koreyasu (bas).

Orins i Pruvost są członkami kolektywu muzycznego Muzzix z siedzibą w Lille we Francji. Orins jest liderem Impressions, kwintetu opisywanego jako “zawsze szukającego nowych brzmień”. Zespół inspiruje się takimi artystami jak Ornette Coleman, Paul Motian, Tim Berne, Steve Coleman i Jim Black, ale wytycza sobie własną ścieżkę, w której “istotą jest rytm i dynamiczna wymiana pomiędzy członkami zespołu”. Pruvost, także członek Impressions, zebrał dobre recenzje za solowe improwizacje na trąbce wydane na płycie “Ipteravox”. “Dla muzyka, posiadanie dobrych współpracowników znaczy wiele. To jak mieć najlepszych przyjaciół” mówi Fujii. Tej czwórki przyjaciół nie powstrzyma nic. 

CO? – KAZE
KTO? – Christian Pruvost, Natsuki Tamura, Satoko Fujii, Peter Orins
GDZIE? – Alchemia, Kraków
KIEDY? – 17/05/2018, 20:00
BILETY? – 30 PLN

Tagi: