Joanna Knitter oraz Logan Richardson Blues People na zakończenie zimowej odsłony 21. Jazz Jantar

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

18 marca, w gdańskim klubie Żak, ostatniego dnia zimowej odsłony festiwalu Jazz Jantar 2018, usłyszymy Joannę Knitter. Po niej zaś na scenie pojawi się Logan Richardson.

Joanna Knitter jest doskonale znana w muzycznym środowisku Trójmiasta. Obdarzona interesującą, ciepłą barwą głosu wokalistka posiada naturalną lekkość śpiewu, co pozwala jej realizować się w różnych stylistykach muzycznych. Zainteresowania ma natomiast szerokie. Jazz i swing śpiewa przede wszystkim w prowadzonym przez nestora trójmiejskiego jazzu, saksofonistę i wieloletniego animatora tutejszej sceny - Przemka Dyakowskiego - zespole „Take it Easy”. Wokalistka występuje tu w doborowym składzie jazzmanów tak zasłużonych jak Wojciech Staroniewicz, Dominik Bukowski, Artur Jurek, Janusz Mackiewicz i Tomasz Sowiński. Mając na koncie udział w projektach soulowych i miejsko-funkowych (np. grupa „The Moongang”) Knitter najlepiej kojarzona jest z estetyką bluesową (w pewnym momencie znajdowała się wysoko w podsumowaniach wokalistek roku zarówno w magazynach „Twój Blues” jak i „Jazz Forum”), jednak choć blues zawsze był ważną składową wykonywanej przez nią muzyki, zasadniczo wokalistce bliżej do amerykańskiego folku, country i pochodnych, które śpiewa na czele autorskiego składu „Joanna Knitter Blues & Folk Connection”.

Zespół na koncie ma dwa albumy, ostatni - „Hard, Hard Times” ujrzał światło dzienne w maju 2017 roku. W ubiegłym roku wokal Joanny Knitter można było usłyszeć również na płycie Leszka Kułakowskego „Love Songs”, na której śpiewała teksty krakowskiego poety Zbigniewa Książka oraz na wydanym przez Nasiono Records, eksperymentalnym albumie „Projekt Poezja Kulturystyczna”, na którym wystąpiła gościnnie w jednej z piosenek.             

Podczas marcowej odsłony 21. Festiwalu Jazz Jantar Joannę Knitter usłyszymy w klasycznym repertuarze jazzowym: w tym roku przypada 120. rocznica urodzin George’a Gershwina i artystka przygotowała autorski program złożony z kompozycji jego autorstwa.

 

Publiczność Festiwalu Jazz Jantar już dwukrotnie miała okazję obcować z talentem saksofonisty, Logana Richardsona. Najpierw przyjechał do Gdańska z zespołem pianistki Helen Sung, później zasilił skład fenomenalnej grupy Christiana Scotta. O drugim z tych koncertów Borys Kossakowski z serwisu Trójmiasto.pl napisał: Kwintet Scotta nie chciał się bawić w jazz. Oni postanowili roznieść Salę Suwnicową, rozsadzić ją swoją złością. Nie przez przypadek tak dużo w ich koncepcji Strech Music wpływów hip-hopu, muzyki buntu przełomu wieków. Ale, paradoksalnie, największe wrażenie zrobiło na mnie melancholijne solo zagrane a capella przez alcistę Logana Richardsona.

Saksofonista prowadzi także aktywną działalność solową, w 2016 roku wydał album Shift, na którym wsparli go tak różnorodni muzycy, jak Pat Metheny i znakomity pianista młodego pokolenia, Jason Moran. Mark F. Turner z serwisu All About Music podkreślał w swojej recenzji, że jest to jeden z nielicznych projektów marzeń, które spełniają pokładane w nich nadzieje. Mimo że Richardson jest pod wyraźnym wpływem swojego miejskiego otoczenia, jego jazzowe i bluesowe korzenie z Kansas City są odczuwalne, a w rezultacie powstaje naturalne połączenie, które nie łatwo sklasyfikować, co nie przeszkadza mu pozostać jednocześnie świeżym i przystępnym- można przeczytać dalej. W 2018 roku Richardson postanowił zrobić kolejny krok w tym kierunku.

Trzecia wizyta rezydującego we Francji muzyka będzie zupełnie odmiennym doznaniem. Tym razem wystąpi w roli lidera, a jego zespołowi – jak nazwa wskazuje – bliżej do bluesa niż do jazzu, o czym świadczy także skład – gitara elektryczna, elektryczna gitara basowa, perkusja i oczywiście saksofon altowy. Nie jest to decyzja podyktowana bieżącymi poszukiwaniami brzmieniowymi, a raczej cofnięciem się do własnych korzeni. Richardson pochodzi z Kansas City, miasta o unikalnej tradycji jazzowej. W latach 30. typowy koncert trwał tutaj do bladego świtu, a zespoły nieraz wykonywały zaledwie jeden utwór przez kilka godzin, wypełniając go wielominutowymi solówkami. Inną charakterystyczną cechą Kansas City Jazzu jest właśnie silna inspiracja bluesem, co słuchać w brzmieniu chociażby współtwórcy albumu Shift - Pata Metheny.

Poza ukraińskim gitarzystą Igorem Osypovem, cały materiał na Blues People zarejestrowali lokalni muzycy działający od lat w stanie Missouri. Każdy z nich swobodnie porusza się w specyficznym języku muzycznym tego miejsca, dzięki czemu mogli pozwolić sobie na album imponujący nie tylko instrumentalnymi umiejętnościami, ale również aktualną, refleksyjną tematyką związaną z moralną i społeczną kondycją świata. W jednym z utworów słyszymy niemal wyszeptywane przekonywanie: Black and brown, and Yellow is so beautiful, co jest wyraźnym stanowiskiem w kwestii podziałów rasowych; w innym, zatytułowany Anthem (To Human Justice) [Hymn (Dla Ludzkiej Sprawiedliwości)], nie trzeba nawet słów - wściekła partia perkusyjna i zawodzący saksofon przekazują czytelny, pozawerbalny komunikat.

Jedną z głównych inspiracji do powołania tego projektu była postać Donny'ego Hathaway'a i jego muzyczne kredo: Lubię grać bluesa jako refleksję na temat pewnego okresu czasu – przeszłego i przyszłego – w życiu osób czarnoskórych. To skrajnie odmienne doświadczenie, świecka strona tego, czym religijna muzyka jest w kościele. Premiera Blues People zaplanowana jest na 2 marca, dwa tygodnie później zespół po raz pierwszy wykona ten materiał na europejskich scenach, w tym w klubie Żak w ramach marcowej odsłony Festiwalu Jazz Jantar.

CO? – 21. Jazz Jantar: Joanna Knitter plays Gershwin / Logan Richardson Blues People
KTO? – Joanna Knitter, Artur Jurek, Adam Żuchowski, Darek Herbasz, Piotr Góra /  Logan Richardson Blues People: Logan Richardson, Igor Osypov, DeAndre Manning, Ryan Lee
GDZIE? – Klub Żak, Gdańsk
KIEDY? – 18/03/2018, 20:00

Tagi: